Δοκίμια για τη Λογοτεχνία

Ταξινόμηση κατά:
  • Έμμονες Ιδέες Μαρκίδης Μάριος

    10,00 

    Σολωμός, Παπαρρηγόπουλος, Καβάφης, Παλαμάς, Σικελιανός, Φιλύρας – και άλλοι ακόμη, που τους σέρνει από το χέρι η επανάληψη, αντιστάσεις στην επιτυχή συγγραφή μιας Ιστορίας της εθνικής μας λογοτεχνίας, ερωτήματα που μας καταναλώνουν εμποδίζοντάς μας να τα καταναλώσουμε.

  • Η Ποιητική του Έρωτα στο Έργο του Ανδρέα Εμπειρίκου Αναγνωστοπούλου Διαμάντη

    14,00 

    Ο ποιητικός χώρος του Ανδρέα Εμπειρίκου κυριαρχείται από το τρίπτυχο Έρωτας-Γυναίκα-Επιθυμία. Τα τρία αυτά σημαίνοντα, δεμένα στην ποιητική του με μια σχέση δυναμική και λειτουργική, αποτελούν για τον ποιητή τις κινητήριες δυνάμεις της ανασύνθεσης του κόσμου και του όντος. Η αναζήτηση της γυναίκας στο έργο του, κυμαίνεται ανάμεσα στην τρυφερότητα και στον αισθησιασμό. Γυναίκα-μητέρα , γυναίκα-«παιδίσκη» είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος: της γυναίκας – ιδανικού αντικειμένου.

  • Υπερρεαλισμός και Μυθιστόρημα Βασιλάκος Νίκος

    9,00 

    Το δοκίμιο αναφέρεται στη σημαντική προσφορά του υπερρεαλισμού στην εξέλιξη λογοτεχνικών ειδών, και ειδικά του μυθιστορήματος, μια πτυχή του κινήματος λιγότερο προβεβλημένη, σε αντίθεση με την ποίηση και τη ζωγραφική, που συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο μέρος του ενδιαφέροντος και των προσπαθειών των πρωτεργατών του υπερρεαλιστικού ρεύματος.

  • Προσωπικοί Λογαριασμοί Τέσσερεις αναγνώσεις ποιητικών κειμένων Ροζάνης Στέφανος

    9,00 

    Τέσσερα κείμενα-αναγνώσεις του έργου ισάριθμων ποιητών. Ερμηνευτικά σχόλια στο ποιητικό έργο Εκ περάτων του Βύρωνα Λεοντάρη, σχόλια στην ποίηση του Γεράσιμου Λυκιαρδόπουλου, αναφορά στο ποιητικό έργο του Μάριου Μαρκίδη και σχόλια στη συλλογή Μαύρο δάσος του Μάρκου Μέσκου.

  • Ανδρέας Εμπειρίκος Βαλαωρίτης Nάνος

    9,00 

    Ο Νάνος Βαλαωρίτης καταθέτει τις σκέψεις του γύρω από το έργο του Ανδρέα Εμπειρίκου, τον οποίο χαρακτηρίζει «αμπελουργό του πνεύματος και της ψυχής», έναν συγγραφέα, η γραφή του οποίου παντού και πάντοτε ρέει, υπονομεύοντας τα καθιερωμένα και τα προδιαγεγραμμένα. Γραφή που ενεργεί όχι μόνο με ιδέες και θέματα, αλλά με τη φρασεολογία την ίδια, το ύφος, το στυλ.

  • Η Μεταφυσική του Ντε Κίρικο στην Ποίηση Βασιλάκος Νίκος

    10,00 

    Η μελέτη αυτή αφορά στην περίοδο 1911-1915, την πρώτη μεταφυσική περίοδο του ντε Κίρικο, η οποία καθορίζεται χρονικά από τη διαμονή του στο Παρίσι. Οι πίνακες της εποχής αυτής αποπνέουν την αίσθηση μιας παράξενης ονειρικής μετοίκησης, και στο θεατή δημιουργείται η εντύπωση πως βρίσκεται σε μια προβολή εικόνων, όπου το παρελθόν και το μέλλον συμπλέκονται σε μιαν απροσδιόριστη χρονική στιγμή.

  • Πώς Φτιάχνονται τα Ποιήματα Μαγιακόβσκι Βλαντιμίρ / Mayakovsky Vladimir

    9,00 

    Ο Μαγιακόβσκι υπερασπίζεται το δικαίωμα του ποιητή να φτιάχνει λέξεις και να μισεί τη γλώσσα που υπήρχε πριν από αυτόν. Δημιούργησε τις πρακτικές και διανοητικές προϋποθέσεις για απεριόριστη γλωσσική ελευθερία, και στο δοκίμιο αυτό αναφέρει επανειλημμένα πως είναι αδύνατον να χωρέσει η έκρηξη της επανάστασης στις ποιητικές και εκφραστικές δομές του παρελθόντος.

  • Ιωσήφ Μπρόντσκι O ποιητής και η KA-ΓKE-MΠE Δρόσου Kαίτη

    Εξαντλημένο

    Ο Ιωσήφ Μπρόντσκι, Ρώσος αντικομφορμιστής ποιητής, διώχθηκε από το σοβιετικό καθεστώς και την ΚΑ-ΓΚΕ-ΜΠΕ, δικάστηκε δύο φορές, απελάθηκε και έζησε αρχικά στην Ευρώπη και αργότερα στις ΗΠΑ, όπου και πολιτογραφήθηκε Αμερικανός πολίτης. Το 1987 τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας για το έργο του, ξεχωριστού πνευματικού εύρους, διακρινόμενο από οξύτητα αντιλήψεως στο χώρο και στο χρόνο.

  • Διονύσιος Σολωμός Ιστορική αίσθηση και πράξη στο έργο του Ροζάνης Στέφανος

    Εξαντλημένο

  • Μνήμη Ανδρέα Εμπειρίκου Eκδηλώσεις στην Άνδρo για τα δέκα χρόνια από το θάνατό του

    10,00 

    Στον τόμο συγκεντρώνονται τα κείμενα των ανακοινώσεων που έκαναν οι Νάνος Βαλαωρίτης, Δημήτριος Ι. Πολέμης, Πέπη Ρηγοπούλου, Μάρκος Δραγούμης, Ανδρομάχη Σκαρπαλέζου, Ιάκωβος Βούρτσης και Γιώργος Κεχαγιόγλου για τον Ανδρέα Εμπειρίκο, στις εκδηλώσεις-αφιέρωμα στον ποιητή, το καλοκαίρι του 1985 στη Χώρα της Άνδρου.

  • Η Ρομαντική Εξέγερση Ροζάνης Στέφανος

    9,00 

    Η ουσία του Ρομαντισμού εντοπίζεται ως μια παθολογική σύλληψη του κόσμου, σε μια αρρωστημένη ανισορροπία τόσο της μορφής όσο και της θεμελιώδους εσωτερικής δομής του ρομαντικού δράματος. Στόχος της παρούσας μελέτης είναι να αναζητήσει την παθολογική αυτή γλώσσα του απόλυτου, εκφρασμένη ως θετική ποιότητα, ως συνδετικό κρίκο της ρομαντικής περιπέτειας με την ιστορία, τη φύση και την τέχνη.